Blijf op de hoogte van Bionews

Thuisverbruik van vers vlees loopt verder terug

Het thuisverbruik van vers (rood) vlees daalde het voorbije jaar lichtjes van 18,2 kilo per capita naar 17,5 kilo. “De Belg wisselt vlees vaker af met gevogelte, vis en vegetarisch en eet opnieuw meer buitenshuis”, constateert VLAM. Volgens het promotieorgaan gaan we steeds bewuster om met vlees. Meer dan de helft van de Belgen houdt rekening met de herkomst – graag van bij ons – en de stabiele keuze voor een duurdere versnijding als tournedos is er één voor kwaliteit. Anderzijds winnen varkensvlees en mengelingen marktaandeel ten koste van duurder rund- en kalfsvlees. En zelfstandige slagers blijven marktaandeel verliezen aan supermarkten.

De doorsnee Belg blijft graag genieten van een stukje vlees, maar legt het toch iets minder vaak op zijn bord. VLAM rapporteert op basis van onderzoek door GfK Belgium en iVox een verdere daling van het thuisverbruik, meer bepaald van 18,2 naar 17,5 kilo per capita. Vers vlees neemt meer dan de helft van het volume voor thuisverbruik (54%) in binnen de korf vlees-gevogelte-vis-vleesvervangers. Gevogelte en wild zijn goed voor een derde van het thuisverbruik (30%), vis kwam in 2017 uit op een aandeel van 15 procent en vleesvervangers net 1 procent. Dit thuisverbruik dekt driekwart van het totale verbruik van vers vlees.

Het belang van herkomst in de keuze voor vlees blijft verder stijgen: in 2017 gaf meer dan de helft van de Belgen (54%) aan dat herkomst een zekere invloed heeft op hun aankoop van vlees. De overgrote meerderheid (96%) van hen gaf aan een voorkeur te hebben voor vlees van bij ons. Een duurdere versnijding zoals tournedos/chateaubriand daalt de laatste jaren niet in volume. Dit geeft volgens VLAM aan dat we kiezen voor minder, maar steeds kwalitatiever vlees. Dat merk je nochtans niet aan de keuze van het verkoopkanaal want zelfstandige slagers blijven marktaandeel inboeten aan buurtsupermarkten en hard discount.

Vrijwel alle Belgische gezinnen (99%) kopen op jaarbasis vlees. De aankoopfrequentie voor vlees van een doorsnee gezin is flink gedaald ten opzichte van tien jaar geleden. In 2008 kocht een gemiddeld Belgisch gezin 63 keer vlees, in 2017 was dit nog 52 keer. “We winkelen minder vaak, kopen meer per winkelbezoek maar het totaal aangekochte volume vlees daalt wel”, verklaart VLAM. Inclusief gevogelte, wild en diepvriesvlees maar exclusief vleeswaren bedraagt het thuisverbruik nog 28,1 kilo waar het tien jaar geleden 34,9 kilo was. Kip en ander gevogelte verliest niet aan populariteit zodat de daling vooral op het conto van vers vlees komt. Dat vlees een belangrijke plaats op het bord van de Belg inneemt, blijft als conclusie overeind. Met 0,3 kilo per capita oogt het thuisverbruik van vleesvervangers zeer klein.

De daling in het thuisverbruik van vers vlees komt niet zozeer door een stijging van het aantal vegetariërs, want 96 procent van de Belgen eet vlees, en ook niet door een daling bij de (bijna) dagelijkse vleeseters, want dit blijft een groep van 25 procent van de Belgen. Het zijn dus vooral mensen uit de tussencategorie, de consumenten die eerder al vlees afwisselden met vleesvervangers, die nog iets regelmatiger vlees afwisselen met vis of vegetarisch. Zij hebben een aantal redenen om dat vaker te doen, zoals de eigen gezondheid want men verneemt via allerlei kanalen dat (rood) vlees niet zo gezond is. Ook lust men gewoon al eens graag vis of vegetarisch. De milieu-impact van overmatige vleesconsumptie wordt genoemd, evenals dierenwelzijn en een derde van de respondenten vindt vlees (te) duur. Komt er wel vlees op het bord, dan zijn smaak, eetgewoonten en voedzaamheid de doorslaggevende argumenten.

Bron: Vilt