Topmerken laten duurzame katoen links liggen

Zo'n 80 procent van de topmerken die wereldwijd het meeste katoen inkopen, doen dit allesbehalve duurzaam. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek van het Wereld Natuur Fonds (WNF), Solidaridad en het Britse Pesticide Action Network (PAN). Het onderzoek is uitgevoerd door de Nederlandse Rank a Brand, een van Europa’s grootste websites die merken vergelijkt over hun duurzaamheid.

De ranglijst laat zien dat 29 van de 37 onderzochte topmerken duurzaamheid links laten liggen bij de inkoop van katoen. Van de merken die wel kiezen voor duurzaam geproduceerde katoen, presteert woonwarenhuis IKEA het best. Daarna volgen modeketens C&A en H&M. Grote modemerken Adidas, Nike en de keten M&S volgen op grotere afstand.

Koplopers

"IKEA, C&A en H&M laten zien dat met duurzaam katoen goede zaken te doen zijn, maar toch laten veel topondernemingen het afweten", zegt Richard Holland, directeur Market Transformation van WNF. “En dat terwijl de inkoop van duurzaam katoen eenvoudiger is dan ooit. Voor bedrijven is er geen excuus meer om producten zonder duurzaam katoen te verkopen.”

Katoen wordt wereldwijd in 80 landen geteeld en zit verwerkt in circa 32 procent van alle stoffen. Bij niet-duurzame teelt doen zich grote problemen voor, zoals buitensporig gebruik van water en bestrijdingsmiddelen. Maar liefst 6,2 procent van alle bestrijdingsmiddelen wordt gebruikt in de katoenproductie en driekwart van de teelt is afhankelijk van irrigatie. Veel kleine katoenboeren raken in de schulden vanwege de kosten voor bestrijdingsmiddelen en kunstmest.

Risico

Het aanbod van duurzaam katoen bedraagt inmiddels zo'n 13 procent van de wereldproductie, zoals biologisch, fairtrade, Cotton made in Africa en het Better Cotton Initiative (BCI). Toch kopen grote textiel- en mode-ondernemingen nog steeds veel te weinig duurzame katoen in. Het risico is dat boeren stoppen met duurzame productie.

“Het is duidelijk dat slechts een paar toonaangevende ondernemingen het voortouw neemt,” aldus Isabelle Roger, Global Manager van het katoenprogramma van Solidaridad. “Maar als we de katoensector als geheel duurzaam willen maken, moeten alle grote ondernemingen meedoen.”

Rank a Brand heeft de bedrijfsprestaties op drie onderdelen gemeten: beleid, traceerbaarheid en inkoop en gebruik. Bedrijven konden de meeste punten verdienen met goede prestaties op het gebied van inkoop en gebruik. WNF, Solidaridad en PAN roepen bedrijven op om uiterlijk in 2020 alleen nog duurzame katoen in te kopen.

Bron: WNF