Biobeauty: de trends

Biobeauty, de trends

Op 26 en 27 september 2015 vond BioXpo VitaSana plaats in Brussels Expo, dé vakbeurs voor gezond leven. Professionelen die actief zijn in de sector ontmoeten er elkaar en stellen er ook hun laatste nieuwigheden voor. Ik ging op pad met maar één missie: noviteiten en trends spotten in de wereld van de biobeauty.

Gemak op je gelaat

Binnen de gelaatsverzorging wordt duidelijk ingezet op gemak. Het merk Solyvia kende je misschien al van zijn rollertjes. Ze hebben zulke handige, natuurlijke roll-ons uitgebracht tegen insectenbeten, hoofdpijn of voor als je gestresseerd bent. Nu hebben ze echter ook serums, uiteraard weerom in handige roll-onflacons.

Het ene serum is liftend, het andere bestrijdt vochtophopingen onder de ogen, maar veruit het leukste vind ik het product met de naam Lavezzi. Dat is een heuse DD-verzorging, een Daily Defense. Het beschermt de huid, laat haar weer opleven en vormt als het ware een schild tegen de verontreinigde stadslucht.

Van DD naar BB, want bij Neobio spotte ik misschien wel de best geprijsde BB-cream ooit. Het is er eentje met bio-granaatappel, zoete amandelolie, shea- en cacaoboter. Hij egaliseert en matteert.

 

Het haar wil ook wat

Deze vrolijke baasjes zijn van Italiaanse makelij. Bij Tek maken ze elke haarborstel en elke kam nog met de hand. Ze gebruiken daarbij alleen natuurlijke materialen, zoals duurzaam verbouwd hout.

Ook de pennen zijn trouwens van hout gemaakt. Daarmee zou je de hoofdhuid masseren, de bloedcirculatie stimuleren en de haarwortels versterken. De houten pennen absorberen onzuiverheden en zorgen voor minder statische elektriciteit.Leuk dus voor jezelf, maar ook om cadeau te geven.

 

Geur en gift

Met de eindejaarsfeesten in het vooruitzicht was er op de beurs uiteraard ook ruimte gemaakt voor geschenkideeën.

De Traay is een gekende speler op de markt van de natuurvoeding en natuurcosmetica. Zij verwerken honing en aanverwanten, en gebruiken die ingrediënten ook in hun verzorgingsproducten. Onlangs hebben alle producten een make-over gekregen, niet alleen qua verpakking, maar ook qua inhoud.

Helemaal leuk zijn de kleine prijsjes en ook de geschenkdozen met daarin een douchegel en bodymilk. Alles is bovendien BDIH-gecertificeerd natuurlijk. Fijn meegenomen.

Voor zijn nieuwe parfums heeft Florame evenveel aandacht aan de buiten- als binnenkant gegeven. De flacons zijn subliem en het doosje is op z’n minst verrassend te noemen. Natuurzuivere merken werken duidelijk almaar meer aan uitstraling en look.

Dankzij de hoge dosering aan essentiële oliën garandeert het merk een lange houdbaarheid. Ik spotte vier geurmelanges, met hemelse namen als Fleur de Paradis en Belle de Grasse. Het laatste parfum, meteen ook mijn favoriet, is een mix van sinaasappel, peer, jasmijn, ylangylang en vanille. Goedkoop zijn de parfums niet, maar origineel des te meer.

 

Skincare voor kids

Binnen de natuurlijke huidverzorging voor baby’s is er inmiddels keuze zat, maar stilaan begint ‘skincare for kids’ ook een heuse trend te worden.

Bij Sonett hebben ze pas Kinderschuimzeep met Calendula uitgebracht. De zeep komt uit het pompje als een heerlijk fris geurende, zachte mousse wat kinderen beslist erg leuk zullen vinden.

Too Fruit is nog zo’n merk dat bovendien speciaal ontwikkeld is voor kinderen. De verpakking zien er guitig uit en er zijn producten voor zowel gezicht als lichaam. Mijn favoriet? De lippenbalsem met de vrolijke naam Bisou Doux. Mag mama vast ook een keer lenen…

 

Het zit vanbinnen

Tekorten aan essentiële voedingsstoffen hebben een onmiddellijke weerslag op onze uiterlijke schoonheid. Leveranciers van Superfoods en supplementen springen daarom graag op de beautykar. Bij mij vielen het complex O’HISA van Nutrogenics en Forever Beautiful van Your SuperFoods in het oog.

O’HISA is een uniek complex in de vorm van handige softgels, bestaande uit 100% natuurlijke ingrediënten. Nutriënten zoals zink, vitamine B2, biotine en bèta-caroteen uit duindoornolie helpen een gezonde huid te behouden. Het merk belooft en soepelere huidstructuur en een vermindering van fijne rimpels na amper 6 weken gebruik.

Voor wie wel wat duidelijkheid kan gebruiken in het kluwen van de Superfoods, zal de website van Your SuperFoods beslist een verademing zijn. Je vindt er een handige cataloog met daarin alle ingrediënten en ook tal van recepten. Als beauty-addict viel mijn oog uiteraard meteen op de Forever-Beautifulmelange die barstensvol antioxidanten, vitaminen en mineralen zit en die dan ook de structuur van huid, haren en nagels verbetert. Je kunt van het poeder zelfs een heus gezichtsmasker maken. Het recept daarvan vind je terug op hun website.

Ongemakkenvrij de winter door

Afsluiten doe ik met de Himalaya 29°N – 81°E van Cîme. Geen nieuwkomer op de markt, maar wel een product dat iedereen in huis zou moeten halen. Door de uitgelezen mix aan essentiële oliën is het een balsem die je voor een breed scala aan problemen kunt inzetten. Maar vooral in de winter is deze tube hemels.

Dankzij de toevoeging van wintergroenolie vormt dit product een verkwikking voor pijnlijke gewrichten en vermoeide spieren. Wie verkouden is, kan de balsem op de borst smeren, want wilde muntolie staat erom bekend de ademhaling te vergemakkelijken, terwijl gember pijnstillende en slijmoplossende eigenschappen bezit. Last van kloven of pijnlijke, schrale huid? Himalaya 29°N – 81°E bevat ook kamille dat verzacht, kalmeert en herstelt.

Benieuwd geworden naar wat het smeersel nog meer kan? Haal dan eens een tube in huis en bewaar ze in je tas voor noodgevallen.

Maar wie dacht dat Cîme had stilgezeten, heeft het mis. Het merk komt dit najaar nog met een reinigingsolie voor de ogen en een schitterend geschenkpakket voor de feestdagen. Hou hen in de gaten… (Zie verder tussen de nieuwigheden bij Mannavita).

 

Nabeschouwing over mijn bezoek? Dat de markt van de biobeauty ook innoveert, was voor mij geen verrassing. Natuurlijk vond ik het leuk om al die mooie producten daar verzameld te zien, maar minstens even fijn was het gesprek met de leveranciers. Want laat dat nu net hetgene zijn wat hen zeker onderscheidt van de reguliere markt. Hun gedrevenheid, hun verhaal, hun openheid… Tot de volgende editie…

 

artikel door Sandra Bergen