Blijf op de hoogte van Bionews

Moeder ontwikkelt voedzame koekjes voor kinderen

Ze zocht een voedzaam, verantwoord schoolkoekje voor haar kinderen. Evelien Coppens ging op zoektocht, maar kon niet vinden wat zij zocht. Daarom besloot ze zelf aan de slag te gaan. Lilalou: een granenkoekje vol vezels en vitaminen was het resultaat. Gemaakt voor en een beetje door kinderen.

Nu zijn er misschien meer moeders die niet helemaal tevreden zijn over het koekjesaanbod, maar niet elke moeder gaat zelf een koekje ontwikkelen. Evelien wel. “Ik wilde sowieso graag zelf ondernemen. Ik heb achttien jaar in de voedingssector gewerkt en heb veel ervaring in sales en marketing. Dat, en het feit dat ik geen voedzame koekjes voor mijn kinderen kon vinden, maakte dat ik de stap heb gezet”, legt Evelien uit.

Balans
De startende ondernemer uit Vlaanderen had al een idee van het eindresultaat dat ze wou brengen. Geen ‘dieetkoekje’, maar wel een nutritionele koek met een goede balans van koolhydraten, eiwitten en vetten en zo min mogelijk suikers. Samen met de Universiteit van Gent, een projectontwikkelaar en een kinderarts maakte ze enkele prototypen. Die werden uitgebreid getest door echte kenners: een groep basisschoolkinderen. “Er waren aanvankelijk vier varianten, maar de Haver & Granen (met kaneel en speculaaskruiden) en de Haver & Kokos kwamen als beste uit de smaaktesten bij groot en klein.”

De Lilalou koekjes bevatten uitsluitend biologische ingrediënten. 60% vezelrijke granen, zoals haver, spelt en kamut, plantaardige vetten als zonnebloemolie en cacaoboter en de helft minder rietsuiker dan in een gemiddelde kinderkoek. De koekjes zijn vegan en lactosevrij.

Niet voorverpakt
In België mogen kinderen geen verpakte consumpties mee naar school nemen. “Hoewel er ergens ook wel vraag is naar voorverpakte koekjes, heb ik er toch voor gekozen om ze per vijfentwintig stuks te verpakken”, legt Evelien uit. “Zo zijn ze ook makkelijker te doseren. Een kleuter heeft genoeg aan vier koekjes, een kind op de lagere school kan er vijf of zes op.” Aan de verpakking werd veel zorg besteed. “Ik heb eigenlijk te maken met twee doelgroepen. Het moet aantrekkelijk zijn voor kinderen, maar ik wil ook ouders goed informeren."

Zonnebloemen
Omdat de doelgroep breed is; kinderen tussen drie en twaalf jaar, werden het geen dierenkoekjes, maar koekjes in de vorm van zonnebloemen. Een verwijzing naar de zonnebloemolie die in de productie wordt gebruikt. Een grafisch designer maakte enkele type logo’s waar kinderen een keuze uit mochten maken. “De keuze voor dit logo was heel eenduidig, dus dit moest het worden”, lacht Evelien. De naam Lilalou verwijst naar haar dochtertje Lila.

200 verkooppunten
In september werden de koekjes op de markt gezet. Vier maanden later had ze al 200 verkooppunten in België, onder meer bij biowinkels zoals Bio-Planet, Sequoia, Origin’O, Bioshop, Biovita, en Biocap. Er zijn ook scholen die de koekjes inkopen en als vieruurtje aanbieden. Ik merk dat de verpakking een extra duwtje heeft gegeven om bioketens in België te overtuigen om de koekjes in het schap te leggen. Er zijn weinig verpakkingen van bio-producten die kinderen op deze manier aanspreken."

Meer informatie: www.lilalou.be

Bron: Biojournaal