Blijf op de hoogte van Bionews

De consument verwacht meer duurzaamheid en transparantie van zijn restaurantbezoek in 2019

Een restaurant moet tegenwoordig niet alleen lekkere gerechten serveren. In 2019 kijkt de consument verder dan wat er op zijn bord ligt en stelt hij zich vragen over de afkomst van de vis en de duurzaamheid van de voedingsindustrie. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Doxa en online reservatieplatform TheFork.

TheFork, het toonaangevende platform voor online restaurant reservaties in Europa, werkte samen met Doxa, een internationaal bureau voor marktonderzoek, aan een studie over de verwachte trends voor 2019 in de restaurant-branche over de hele wereld. Daaruit bleek dat de Belgische consument voornamelijk op zoek gaat naar functionele voeding en dat het liefst zo transparant en duurzaam mogelijk.

Functionele voeding

De zogenaamde superfoods zijn al enkele jaren aan een opmars bezig en banen zich in 2019 een weg naar de menukaarten. "De voedingsindustrie promoot al enige tijd gezonde ingrediënten maar dit jaar komt vooral het functionele aspect naar boven. Restauranthouders benadrukken de voordelen van superfoods, zoals het aanvullen van vitaminetekorten of het verhogen van de weerstand. Voeding moet met andere woorden niet alleen lekker zijn, het moet ook goed zijn voor lichaam en geest" zegt Grégory de Walque, Country Manager van TheFork Belgium. 

Duurzame strategie

Maar ook de manier waarom ons voedsel bereid wordt, speelt een steeds grotere rol. "Een op planten gebaseerde keuken is meer dan alleen vlees inruilen voor groenten. Het is een strategie die zich richt op duurzaam koken en dat zonder afval te produceren. "Een concreet voorbeeld van die duurzame strategie is het weren van plastieken rietjes en het produceren van veganistische wijn. Veel zaken hebben hun assortiment dan ook uitgebreid en aangepast. En dat assortiment wordt onder de loep genomen. "Consumenten eisen meer en meer transparantie als het gaat om de bevoorrading. Ze willen weten waar hun eten vandaan komt en hoe het werd verwerkt. Ondernemingen kiezen daarop steeds meer voor een heldere communicatie en ze leggen de nadruk op eerlijke handel en diversiteit.

Bron: Het Nieuwsblad